Norges forsknings- og høyere utdanningsminister, Sigrun Aasland, holder den første forelesningen. Hun vil fokusere på fremtidens utdanningsbehov og regjeringens prioriteringer, særlig innen utdanningskvalitet.
Etter forelesningen vil det bli en paneldebatt hvor politikere og akademikere sammen med studenter diskuterer statens og universitetenes ansvar og rolle i utdanningens utvikling. Studentene våre spiller en viktig rolle for fremtidens Norge og vil kunne håndtere eksisterende og ennå ukjente problemstillinger.
Program
09:00 - 09:30: Kaffe, bakst og mingling
09:30 - 09:35: Velkommen ved Berit Karseth, vise-rektor, UiO
09:35 - 09:40: Introduksjon ved David Jordhus-Lier, professor i samfunnsgeografi og leder av UiOs pedagogiske akademi
09:40 - 10:00: Utdanningsforelesningen 2025 ved forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
10:00 - 10:05: Videoinnslag: Hva tenker studenter om utdanningskvalitet? Nasjida Noorestany, studentleder ved CELL og studentrepresentant i LINK styre, og Tatsiana Komissarova, seniorrådgiver, LINK
10:05 - 10:35: Paneldebatt med
- Sigrun Aasland, Forsknings- og høyere utdanningsminister
- Sigve Næss Røtvold, leder, NSO
- Andreas Sjalg Unneland, SVs utdanningspolitiske talsperson
- Tove Lie, ansvarlig redaktør, Khrono
Moderert av Malcolm Langford, professor, Det juridiske fakultet, medlem av UiOs pedagogiske akademi og tidligere SFU-leder.
10:35 - 10:45: Oppsummerende refleksjoner ved
- Milad Rezvan, leder, Studentparlamentet ved UiO
- Omid Mirmotahari, førsteamanuensis i informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, og nestleder av UiOs pedagogiske akademi
10:45: Avslutning
Delta
Arrangementet er gratis og åpent for alle. Det er ingen påmelding, men vær tidlig ute for å sikre deg plass.
Hjertelig velkommen!
Om UiOs pedagogiske akademi
Det pedagogiske akademiet er selvorganiserende og velger selv ledelsesform, intern organisering og interne vedtekter. Som medlemmer av det pedagogiske akademiet, skal de meritterte utdannere bidra til å styrke kollegiale fellesskap rundt undervisning ved UiO, fremme nytenkning rundt organisering og gjennomføring av undervisning, og bidra til kunnskapsutvikling på undervisningsområdet.