Når vi evaluerer
eksamensbesvarelsene, vurderer vi den enkelte oppgaven i forhold til
følgende kriterier:
- Kunnskaper
– som i første rekke betyr at dere henviser til
det kjernepensum dere vil få til hver oppgave, dernest til
det øvrige pensum og så til eventuell
øvrig litteratur.
- Teoretisk bevissthet –
innebærer at dere er i stand til å vise at dere
skjønner hva vitenskapelighet vil si og at dere
forstår forskjellen på en påstand eller
hypotese og belegg for denne.
- Selvstendighet og kritisk
sans – innebærer for eksempel at
dere er i stand til å parafrasere (det vil si gjengi med
deres egne ord) hovedpunktene i pensum, at dere er i stand til
å finne frem til det som er mest relevant for besvarelsen, og
at dere er i stand til å vurdere og veie argumenter opp mot
hverandre.
- Språkføring
og kjennskap til konvensjoner –
innebærer blant annet at dere kan uttrykke dere på
et korrekt og nøytralt språk, og at dere
overholder de formelle kravene til skriftbilde, oppsett,
kildehenvisninger og litteraturliste. Så ikke slurv her. Det
vil trekke ned på sluttkarakteren.
Plagiering og fusk
Ved hjemmeoppgaver, semesteroppgaver og mappeinnleveringer vil det
regnes som fusk å levere en besvarelse som tidligere er
levert, enten av studenten selv eller andre, og å
få andre til å utarbeide oppgaven for seg. Utover
disse åpenbare tilfellene av plagiering, vil også
gjengivelser eller sitater fra andre bøker, oppgaver,
nettsider eller liknende uten kildehenvisning kunne regnes som mulig
fusk/forsøk på fusk.
Det er ikke lov å samarbeide med andre studenter om en
besvarelse. Man skal alltid levere en selvstendig besvarelse, med
mindre emnebeskrivelsen til det emnet man tar eksamen i eksplisitt gir
uttrykk for at et slikt samarbeid er tillatt. Innlevering av identiske
eller delvis identiske besvarelser i forbindelse med samarbeid vil
regnes som fusk/forsøk på fusk.
Ved innlevering av alle typer skriftlig besvarelser, hjemmeoppgaver,
semesteroppgaver, mappeinnleveringer og andre eksamener, skal alle
kilder oppføres på en korrekt måte. Ved
hjelp av sitatbruk, kildehenvisninger og litteraturhenvisninger skal
studenten vise hvordan han eller hun har brukt denne litteraturen som
en del av en selvstendig besvarelse. Dersom studenten unnlater
å oppgi alle de kildene som er brukt, vil dette kunne regnes
som plagiering og fusk. Derfor skal alle sitater
synliggjøres i den fortløpende teksten, samtidig
som alle kildene føres opp i litteraturlisten.
Eksempler
I de to eksemplene nedenfor ser vi samme tekstavsnitt med og uten
markert sitat. I eksempel 1 er sitatet synliggjort og markert, mens det
i eksempel 2 er flettet inn i teksten (se den delen av teksten som er
understreket) og fremstår på denne måten
som studentens egen tekst.
Eksempel 1
Sosiolingvistikken har først og fremst vært preget
av kvantitative metoder. Brit Mæhlum framstiller denne
praksisen slik:
Et sentralt trekk
ved denne forskningstradisjonen har vært den sterke
vektleggingen av observasjons- og analysemetoder som i
størst mulig grad skulle kunne dokumentere kvantifiserbare
korrespondanser mellom det språklige uttrykket og visse mest
mulig objektivt definerte sosiale enheter. Videre har det
vært en helt overveiende tendens til at disse
ekstralingvistiske enhetene, eller variablene, er blitt valgt ut
på grunnlag av det aktuelle samfunnets sosiale strukturering
på makronivå. (Mæhlum, 1992, 91)
Videre har en del forskere vært
skeptiske til å tilpasse naturvitenskapelige
forskningsidealer til studiet av en sosial virkelighet. Denne kritikken
fokuserer dermed på at human- og samfunnsvitenskapene er
vesensforskjellige fra de positivistisk funderte naturvitenskapelige
disiplinene.
Eksempel 2
Sosiolingvistikken har først og fremst vært preget
av kvantitative metoder. Et sentralt trekk ved denne
forskningstradisjonen har vært den sterke vektleggingen av
observasjons- og analysemetoder som i størst mulig grad
skulle kunne dokumentere kvantifiserbare korrespondanser mellom det
språklige uttrykket og visse mest mulig objektivt definerte
sosiale enheter. Videre har det vært en helt overveiende
tendens til at disse ekstralingvistiske enhetene, eller variablene, er
blitt valgt ut på grunnlag av det aktuelle samfunnets sosiale
strukturering på makronivå. Videre har en
del forskere vært skeptiske til å tilpasse
naturvitenskapelige forskningsidealer til studiet av en sosial
virkelighet. Denne kritikken fokuserer dermed på at human- og
samfunnsvitenskapene er vesensforskjellige fra de positivistisk
funderte naturvitenskapelige disiplinene.
Dersom en student fletter inn slike direkte
sitater i teksten, som vist i eksempel 2, vil det kunne regnes som fusk
eller forsøk på fusk.
Saksgang ved fusk eller
forsøk på fusk
Sensor plikter å melde fra ved fusk eller mistanke om fusk,
men sensor er ikke saksbehandler i den videre saksgangen. Hvis arbeidet
vurderes som mistanke om fusk eller forsøk
på fusk, vil studenten motta brev fra fakultetet
med informasjon om videre saksgang, rettigheter og plikter. Studenten
plikter blant annet å avgi forklaring
enten muntlig i et møte med saksbehandler fra fakultetet
eller, skriftlig. Etter å ha mottatt studentens
redegjørelse vil fakultetet eventuelt sende saken videre til
den sentrale klagenemnda ved Universitetet i Oslo. Straffereaksjonen
mot studenten vil kunne bli annullering av eksamenen og/eller
utestenging i inntil ett år fra alle universiteter og
høgskoler i Norge som omfattes av Universitets- og
høgskoleloven.
|
|